Безбар’єрність
Розпорядження Про схвалення рекомендацій щодо викладення інформації суб’єктами владних повноважень у форматах, що забезпечують доступність її сприйняття від 17 листопада 2023 № 1046
Рекомендації щодо встановлення в закладах освіти тактильних знаків і вказівників із шрифтом Брайля, а також звичайним текстом з використанням об’ємних літер для підвищення рівня інформаційної доступності для осіб з порушеннями зору відповідно до витягу із державних будівельних норм ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд» (із змінами №1, №2)
Щодо вжитих заходів, спрямованих на встановлення в закладах освіти тактильнихзнаківі вказівників із шрифтом Брайля, а також звичайним текстом з використанням об’ємних літер відповідно до державнихбудівельних нормдляпідвищення рівня інформаційної доступності для осіб з порушенням зору
Забезпечення закладів освіти захисними спорудами цивільного захисту, спорудами подвійного призначення та найпростішими укриттями з урахуванням принципів безбар’єрності та ( у разі їх будівництва) з дотриманням вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, нормативних документів
Облаштування у закладах освіти усіх рівнів споруд цивільного захисту з метою забезпечення їх доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення в умовах воєнного чи надзвичайного стану
Аналіз доступності шкільних автобусів для осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами
Аналіз закладів загальної середньої освіти, які не мають шкільних автобусів, доступних для осіб з інвалідністю та осіб з особливими освітніми потребами
Придбання шкільних автобусів, пристосованих для перевезення дітей з інвалідністю, що користуються кріслом колісним
Звіт про проведення курсів підвищення кваліфікації шкільних психологів
Звіт про проходження навчання основам цифрової грамотності працівниками закладів дошкільної та шкільної освіти
Проведення з представниками органів учнівського та студентського самоврядування просвітницьких заходів щодо залучення їх до життя громад
Забезпечення доступності послуг інклюзивного позашкільного навчання
Сприяння формуванню мережі інклюзивно – ресурсних центрів
Аналіз доступності будівель та приміщень закладів освіти всіх рівнів відповідно до вимог доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
Проведення моніторингу та оцінки доступності (архітектурної, інформаційної, цифрової) державних та приватних закладів вищої, професійної та фахової передвищої освіти для здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, осіб з інвалідністю
та інших маломобільних груп
Облаштування приміщень закладів дошкільної і загальної середньої освіти відповідно до вимог щодо доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення
Придбання обладнання для забезпечення доступу закладів загальної середньої освіти до Інтернету за технологією Wi-Fi
Придбання обладнання для забезпечення доступу закладів дошкільної освіти до Інтернету за технологією Wi-Fi
Створення умов у мережі центрів професійної освіти для навчання учнів з обмеженнями повсякденного функціонування (реалізація проекту із створення мережі центрів професійної освіти)
Безбар’єрний простір: затверджено Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності закладів освіти
Міністерство розвитку громад та територій України розробило та затвердило Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення.
Методичні рекомендації розроблено з метою надання методичної допомоги для власників (балансоутримувачів) будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти щодо створення в закладі освіти безперешкодного середовища, забезпечення рівних можливостей усіх учасників освітнього процесу та відвідувачів.
Даний посібник пропонується використовувати як допоміжний інструмент при визначенні ключових проблем/бар’єрів під час створення в закладі освіти безбар’єрного простору та формування рішень для їх розв’язання/усунення.
Одним з пріоритетів державної політики з безбар’єрності є створення, забезпечення та підтримання відповідних умов для навчання в інклюзивних класах (групах), на робочому місці для працівників закладів освіти та для відвідувачів закладів освіти (зокрема, батьків).
У посібнику визначено Першочергові заходи з облаштування доступності, серед яких – облаштування пішохідних доріжок до закладів освіти, місць для паркування, прилеглої території, пандусу, входів до будівлі, коридорів, приміщень та ліфтів, санітарно-гігієнічних приміщень.
Також, зазначені особливості облаштування доступності для закладів різних рівнів освіти, наприклад, облаштування лекційних аудиторій та лабораторій, класів та бібліотек у школах, ігрових кімнат у закладах дошкільної освіти тощо.
Важливо зазначити, що необхідно також облаштовувати доступні приміщення для вихователів, вчителів, викладачів, наукових співробітників та іншого персоналу, що належить до маломобільних груп населення.
Заклади освіти визначено одним з основних пріоритетів створення безбар’єрного простору у населених пунктах. Рекомендуємо ознайомитись з посібником за цим посиланням.
Методичні рекомендації розроблено на виконання Плану заходів на 2023 – 2024 роки з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року.
Забезпечення доступності будівель та приміщень закладів освіти для маломобільних груп населення із забезпеченням універсального дизайну та розумного пристосування
Безперешкодний доступ до будівель та приміщень закладів освіти забезпечується як за рахунок врахування потреб маломобільних груп населення та осіб з особливими освітніми потребами при плануванні проєктів будівель та приміщень, керуючись принципами універсального дизайну, так і за рахунок влаштування елементів безперешкодного пересування та розумного пристосування.
Безперешкодний доступ до першого поверху у закладах освіти області забезпечено до 724 будівель, облаштовано 550 пандусів та 11 платформ для підйому маломобільних осіб, встановлено поручні при 421 вході в приміщення, 37 звукових сигналізаторів ( в т.ч. кнопок виклику).
У закладах освіти функціонує 15 ліфтів, 4 сходинкових електричних підйомники,1 пересувний підйомник та 2 сходинкових самохідних підйомники. У санітарних приміщеннях обладнано 115 спеціальних туалетних кімнат для користування людьми з інвалідністю, в деяких закладах освіти наявні інформаційні тактильні таблички зі шрифтом Брайля.
Проводяться роботи з благоустрою території та створення інфраструктури для безпроблемного пересування по території закладів освіти, облаштування місць для паркування автомобілів осіб з інвалідністю, нанесення контрастних рельєфних ліній в пішохідних зонах підвищеної небезпеки та тактильної плитки на пішохідних маршрутах до головного входу.
Також вживаються заходи щодо покращення стану під’їзних шляхів до закладів освіти, зокрема обладнання вулично-дорожньої інфраструктури біля таких закладів та зупинок для посадки/висадки здобувачів освіти відповідними засобами організації дорожнього руху (розміткою, інформаційно-вказівними дорожніми знаками, засобами заспокоєння дорожнього руху, освітленням тощо).
Протягом 2024 року за рахунок коштів місцевого бюджету проведено на окремих ділянках поточний ямковий ремонт дорожнього покриття, зокрема й біля закладів освіти.



