Про це свідчать результати всеукраїнського соціологічного дослідження, яке провів КМІС, Київський міжнародний інститут соціології у партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE на запит Міністерство освіти і науки України
Опитали майже 80 тисяч респондентів з 300 територіальних громад в усіх регіонах України.
Презентували дослідження під час заходу «Профільна: якою буде реформа старшої школи».
Серед спікерів:
Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України
Сергій Колебошин, народний депутат України, заступник голови Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій
Valentina Poltorak, менеджерка Швейцарсько-українського проєкту DECIDE
Антон Грушецький, виконавчий директор КМІС
Ігор Хворостяний, генеральний директор Директорату шкільної освіти МОН
Роман Бондаренко, співзасновник ГО «Батьки SOS»
А також представники місцевої влади та учні старших класів.
Коментарі спікерів можна переглянути за посиланням https://bit.ly/4exsNWr
Отож, розповідаємо трохи більше про результати дослідження
91% старшокласників і 83% студентів закладів професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти хотіли б обирати частину предметів для вивчення.
85% старшокласників підтримують реформу.
Серед батьків учнів 10-11 класів реформу підтримують 85%, серед батьків учнів 5-6 класів — 78%.
Профорієнтація та практичні навички
За словами переважної більшості батьків та учнів, у закладах освіти проводять профорієнтацію. Щоправда, понад 40% респондентів зазначили, що про професії розповідають учителі. Тобто, у закладах освіти не вистачає системного підходу до профорієнтаційної роботи й урізноманітнення її форматів. Лише одна пʼята батьків і учнів заявили, що школи організовують екскурсії на підприємства, та одна десята — ярмарки професій. Трохи більш як 20% сказали, що про професії дізнаються самостійно або від інших людей.
Співпраця з громадами
Нині триває підготовка до впровадження реформи: розроблено проєкт змін та доповнень до законодавства, що дозволить утворити нову мережу академічних ліцеїв, планується додаткове фінансування для створення сучасних освітніх просторів, потужних лабораторій в майбутніх ліцеях та коледжах. Попри війну щорічно виділяються кошти на закупівлю шкільних автобусів.
Громади разом з Міністерством освіти і науки України та обласними адміністраціями працюють над створенням перспективної мережі ліцеїв.
Зміна мережі закладів освіти — одна з найважливіших частин реформ. Згідно з дослідженням, 81% голів територіальних громад, де проживають менш як 1200 учнів, готові створювати академічні ліцеї. 56% голів ТГ і 59% депутатів місцевих рад готові до співробітництва з іншими громадами для створення ліцею, але якщо він буде на території їхньої громади.
Водночас учні (72%) і студенти (71%) готові навчатися в іншій громаді, якщо там будуть створені кращі умови для навчання. 40% опитаних педагогів також готові працювати в іншій громаді, якщо поряд не буде академічного ліцею.
Якісно реалізувати реформу мають допомогти зміни у законодавстві щодо формування мережі. Уряд за результатами громадських обговорень, у яких взяли участь майже 500 громад, вже готує законопроєкт, який має бути подано до Верховної Ради до кінця року.
Дослідження проведено Київським міжнародним інститутом соціології (КМІС) у квітні-травні цього року в партнерстві та на замовлення Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» на запит МОН. Дослідження охопило представників місцевої влади, освітян, батьків та учнів з усіх регіонів України. Опитування проводилося методом онлайн-інтерв’ю (CAWI) у квітні-травні 2024 року, з використанням репрезентативної вибірки шкіл та закладів ПТО/ФПО. Усього в опитуванні взяли участь понад 80 тисяч респондентів з 300 територіальних громад в усіх регіонах України.
Повний текст дослідження доступний за посиланням https://bit.ly/3XTaRjk
Джерело: Facebook