
2024 рік став для освітньої галузі періодом випробувань і адаптації до нових реалій. Проте, попри труднощі, вдалося досягти певних позитивних змін та визначити перспективи на 2025 рік.
Мережа налічує різноманітні типи закладів освіти, що забезпечують освітні потреби населення регіону а саме:
478 – дошкільної освіти (27,4 тис. здобувачів);
517 – загальної середньої освіти (137 тис. здобувачів), з них 51 опорний заклад з 80 філіями;
33 – позашкільної освіти (25,2 тис. здобувачів);
14 – професійної (професійно-технічної) освіти (6 тис. здобувачів);
20 − фахової передвищої освіти (13,2 тис. здобувачів);
11 − закладів вищої освіти (24,6 тис. здобувачів).
Окрім того, ми маємо 4 релокованих заклади з Донецької області.

Використання коштів окремих цільових програм є важливим в регіоні.
У 2024 році до освітньої галузі з державного бюджету надійшло 7 видів міжбюджетних трансфертів на загальну суму понад 4,5 млрд грн, з них понад
4 млрд грн – це освітня субвенція (видатки на виплату заробітної плати педагогічним працівникам). Понад 500 млн грн коштів цільових субвенцій спрямовано на підтримку та розвиток освітнього середовища закладів освіти, а саме:
субвенція на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти – використано на 100% в сумі
30,7 млн грн;
субвенція на підтримку осіб з особливими освітніми потребами – використано на 96,2% в сумі 16,8 млн грн;
субвенція на забезпечення якісної освіти «Нова українська школа» – використано 96,4% в сумі 60,2 млн грн;
субвенція на придбання шкільних автобусів – використано на 100% в сумі 20,5 млн грн;
субвенція на модернізацію та ремонт харчоблоків шкіл – використано на 90,6% в сумі 76,3 млн грн;
субвенція на харчування учнів початкових класів – використано на 54,1% в сумі 41,7 млн грн;
субвенція на Захист України – використано на 40 % в сумі 33,3 млн гривень.

У 2025 році (з урахуванням залишків з попереднього року) в області ресурс цільових дотацій та субвенцій у галузі освіти складає 3,3 млрд гривень. Це свідчить про значний обсяг фінансових ресурсів, що спрямовуються на підтримку та розвиток освіти. Кошти розподілені за різними напрямками, що дозволяє забезпечити комплексний підхід до вирішення ключових завдань, в тому числі:
освітня субвенція – 2745,5 млн грн;
субвенція на доплати педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти –193,2 млн грн;
субвенція на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами –10,6 млн грн;
субвенція на протипожежний захист – 1,4 млрд грн;
субвенція на реалізацію проєкту «Нова українська школа» – 6,8 млн грн;
субвенція на реалізацію проєкту «Нова українська школа» (публічні інвестиційні проєкти) – 80,1 млн грн;
субвенція на придбання шкільних автобусів – 112,1 млн грн;
субвенція на забезпечення харчуванням учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти – 114,1 млн гривень.
Крім вже розподілених коштів, у державному бюджеті залишається значний резерв, який планується спрямувати на критично важливі напрямки розвитку освіти. Загальний обсяг яких складає − 7,7 млрд грн, з них на:
облаштування укриттів у закладах, що надають загальну середню освіту, зокрема військових ліцеях та ліцеях із посиленою військово-фізичною підготовкою – 6,2 млрд грн;
придбання обладнання, створення та модернізацію їдалень (харчоблоків) закладів освіти, зокрема військових ліцеїв та ліцеїв із посиленою військово-фізичною підготовкою – 1 млрд грн;
модернізацію майстерень і лабораторій закладів професійної та фахової передвищої освіти – 0,5 млрд гривень.
Загалом, обсяг та структура фінансування свідчать про пріоритетність освіти для розвитку регіону. Важливо, щоб ці кошти використовувалися ефективно та прозоро, спрямовуючись на реалізацію конкретних програм та проєктів, що сприятимуть підвищенню якості освіти та створенню сприятливих умов для навчання здобувачів освіти.

Значна увага приділяється доступності освіти, особливо для тих дітей, які проживають у віддалених населених пунктах.
У минулому році на умовах співфінансування придбано 8 шкільних автобусів на загальну суму 26,7 млн гривень.
Парк шкільних автобусів області налічує 250 одиниць, в тому числі 6 спеціальних для підвезення маломобільних груп населення. Загальна кількість здобувачів освіти, які проживають за межею пішохідної доступності та потребують підвезення, становить понад 17 тис. осіб. Підвезенням шкільними автобусами забезпечено 15,5 тис. учнів (87 %). Організованим підвезенням всіма видами транспорту забезпечено 95 % учнів.
Ці дані підкреслюють зусилля Волині у забезпеченні якісної та доступної освіти для всіх учнів.
Для забезпечення організованим підвезенням здобувачів освіти та оновлення існуючого автопарку є необхідність у придбанні ще 53 одиниць транспорту.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня
2024 року № 1518 на придбання шкільних автобусів виділено 1,6 млрд грн, зокрема, Волинська область отримала 112,1 млн гривень. На сьогодні управлінням освіти укладено договір на придбання 7-ми звичайних шкільних автобусів та оголошено закупівлю 24 спеціальних автобусів, обладнаних місцями для учнів з обмеженою здатністю до пересування.
У 2025 році на умовами співфінансування за кошти державного та місцевих бюджетів заплановано придбати 31 шкільний автобус.
У січні 2025 року за сприяння начальника Волинської облдержадміністрації та допомогою естонських волонтерів з громадської організації MTÜ Toeta Ukrainat було надано автобус Колківському центру професійної освіти.
Закупівля нових шкільних автобусів є важливим кроком для забезпечення якісної та доступної освіти для всіх дітей, особливо в сільській місцевості.

Одним з найважливіших елементів забезпечення здоровʼя та успішного навчання дітей у закладах загальної середньої освіти є харчування. В області, як і по всій Україні, застосовуються різні способи організації харчування учнів. Вибір конкретного способу залежить від різних факторів.
Основним способом харчування в 320 закладах освіти є самостійне харчування (61,8 %). Послугами аутсорсингу користується 110 заклад (25,2%). Зручним та сучасним способом забезпечити учнів збалансованим та смачним харчуванням є кейтеринг, застосовують у 63 закладах (14,4%).
Незалежно від обраної форми, харчування учнів повинно відповідати вимогам безпечності та якості харчових продуктів, а також забезпечувати потреби дитячого організму в поживних речовинах.

Значна увага приділяється й безпеці дітей. Вживаються різноманітні заходи, від фізичної охорони до використання сучасних технічних засобів. Важливо зазначити, що безпека наших дітей – це процес, який потребує постійного вдосконалення та адаптації до нових викликів.
440 заклади забезпечено охороною. Це означає, що значна частина закладів загальної середньої освіти має фізичну охорону (субʼєкти охорони, поліція, громадські формування, сторожі).
Заклади освіти забезпечені технічними засобами безпеки. Тривожні кнопкивстановлено у 960 закладах, у 80-ти − охоронною сигналізацією, обладнані системою відеоспостереження 267 закладів.
Важливим кроком до навчання учнів навичкам особистої безпеки є створення 115 класів безпеки.
66 закладів загальної середньої освіти Луцького, Камінь-Каширського, Ковельського та Володимирського районів забезпечено поліцейською охороною в рамках проєкту «Служба освітньої безпеки».

Окрім цього, всі заклади освіти повинні бути обладнані автоматичною пожежною сигналізацією, системами оповіщення про пожежу та первинними засобами пожежогасіння. За останніми оперативними даними пожежна сигналізація встановлена в 259 закладах освіти.
Вогнетривка обробка дерев’яних конструкцій є одним з елементів пожежної безпеки будівель, яка проведена у 310 закладах освіти.
Важливою складовою безпеки є наявність блискавкозахисту. 99 % закладів обладнані цим захистом.
Забезпеченість вогнегасниками становить 91,4% що є досить високим показником. Проте, 8,6% закладів все ще потребують забезпечення вогнегасниками.
Заходи спрямовані на створення безпечного та комфортного середовища для навчання та розвитку свідчить про комплексну роботу, що проводиться у Волинській області для забезпечення безпеки дітей у закладах освіти.
Згідно із Постановою Кабінету Міністрів України від 1 листопада
2024 року № 1245 «Про реалізацію експериментального проєкту щодо посилення безпеки освітнього середовища в закладах загальної середньої освіти в умовах правового режиму воєнного стану» 21 заклад загальної середньої освіти подав заявку на участь у цьому експериментальному проєкті.

Безпека дітей в умовах воєнного стану є надзвичайно важливим питанням, і створення укриттів у закладах є одним із ключових заходів. 96,2%
(1010 закладів) мають укриття, 34% (350 закладів) їх орендують, це свідчить про відсутність власних підвальних приміщень, які можна обладнати під укриття.

У 4 закладах освіти реалізується експериментальний проєкт зі створення безпекових просторів, що передбачає створення спеціально обладнаних місць.
Результати реалізації проєкту:
Піддубцівський ліцей (Підгайцівська Територіальна громада) − 100%
(60 габіонів);
Вишнівський заклад дошкільної освіти (Підгайцівська Територіальна громада) − 100% (30 габіонів);
Карпилівський ліцей (Цуманська Територіальна громада) − 100%
(96 габіонів);
Дернівський ліцей (Олицька Територіальна громада) – 90,5 % (77 габіонів).

Активно впроваджуються заходи для створення безбар’єрного освітнього середовища. Відповідно до Плану заходів з реалізації у Волинській області Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року проводяться відповідні заходи. Одним із ключових завдань залишається забезпечення доступності будівель і приміщень закладів освіти для маломобільних груп населення із забезпеченнями універсального дизайну та розумного пристосування.
Проводиться моніторингова оцінка ступеня безбарʼєрності обʼєктів закладів освіти. За результатами моніторингу обстежено 969 обʼєктів. Згідно з оцінкою: безбарʼєрні – 16%, частково безбарʼєрні – 64%, барʼєрні − 20%.
Безперешкодний доступ до першого поверху будівель забезпечено у
757 закладах: облаштовано 571 пандус та 8 підіймальних платформ на головних входах, 186 закладів не потребують додаткових пристосувань.
Створюються умови для організації безперешкодного доступу осіб з інвалідністю до приміщень санітарного призначення, у 119 закладах освіти облаштовано туалети універсальними кабінами.
Багато зроблено та необхідно продовжувати роботу з метою створення повноцінного безбарʼєрного середовища в закладах освіти.

Важливим кроком у патріотичному вихованні молоді є створення осередків викладання навчального предмета «Захист України». Осередки мають стати центрами, де здобувачі зможуть отримати не тільки теоретичні знання, але й практичні навички.
Розпорядженням Волинської облдержадміністрації від 02 вересня 2024 року № 363 затверджено 47 осередків викладання предмету «Захист України»:
35 у закладах загальної середньої освіти та 12 у закладах професійної (професійно-техгічної) та фахової передвищої освіти, 14 тис. здобувачів освіти будуть охоплені навчанням у цих осередках.
Кількість педагогічних працівників, що забезпечують викладання предмета «Захист України» в осередках становить 90 осіб, з них – 8 ветеранів війни.
Область отримала значне фінансування з державного бюджету:
83,2 млн грн − загальна сума фінансування;
78,4 млн грн − спрямовано на закупівлю обладнання для класів;
4,7 млн грн − виділено на підвищення кваліфікації вчителів.

42 заклади освіти частково закупили необхідне обладнання, проте,
5 закладів освіти, на жаль, не уклали угоди.
82 вчителі вже отримали сертифікати про підвищення кваліфікації, що дозволить їм ефективно викладати предмет «Захист України» на сучасному рівні.
Особливо важливо відзначити, що 27 вчителів пройшли спеціальну підготовку та отримали сертифікати «Оператори БПЛА».
Наявність сучасного обладнання та кваліфікованих вчителів є запорукою якісного навчання учнів, студентів та формування в них необхідних знань та навичок для захисту себе та своєї країни.
Одним із пріоритетів є впровадження ветеранської політики. Залучення ветеранів до освітніх заходів є потужним інструментом патріотичного виховання. Їхній особистий досвід допомагає глибше усвідомити цінність свободи, незалежності та патріотизму.
Лише за минулий рік в закладах освіти проведено більше 7 тис. заходів за участі 580-ти ветеранів війни, залучено близько 31 тис. здобувачів освіти.

У 2025 році продовжуємо отримувати гуманітарну допомогу та підтримку системи освіти.
Серед організацій, які надали допомогу у 2024 році є:
проєкт ЮНІСЕФ та NEEKA: понад 2 тис. наборів із засобами дезінфекції та гігієни для шкіл (розрахований на 50 учнів кожен);
гуманітарна допомога з Фінляндії: меблі для шкіл від МВС Фінляндії через Механізм цивільного захисту ЄС (сума − близько 2 млн грн);
фінансову допомогу від ЮНІСЕФ в зимовий період − 6 закладів загальної середньої освіти отримали по 290 тис. грн кожен. Очікується надходження коштів ще для 2-х закладів.
Завдяки цій допомозі здобувачі освіти можуть продовжувати навчання, отримувати необхідну підтримку та розвиватися, незважаючи на умови війни.

Для забезпечення безперебійного освітнього процесу, особливо в умовах воєнного стану та можливих перебоїв з електропостачанням є наявність електрогенераторів.
У закладах освіти наявні 749 електрогенераторів. Завдяки співпраці з UNITED24, заклади загальної середньої освіти отримають додаткове фінансування у розмірі понад 8 млн грн на закупівлю електрогенераторів.

Запорукою успішного навчання та отримання якісної освіти є забезпечення учнів підручниками. Протягом минулого року отримано значну кількість підручників. Загалом, доставка включала:
405,7 тис. примірників за програмою «Нова українська школа» для учнів
1, 2, 5, 6 і 7 класів;
36,7 тис. примірників, надрукованих за підтримки Європейського Союзу, для учнів 5 і 6 класів з інформатики та мистецтва, загальною вартістю
2,6 млн грн;
23,2 тис. навчальних посібників для учнів з особливими освітніми потребами.
Ці дані свідчать про значні зусилля, спрямовані на забезпечення учнів якісними та сучасними підручниками. Особливо важливою є підтримка Європейського Союзу, яка дозволила надрукувати підручники з інформатики та мистецтва, а також забезпечення підручниками дітей з особливими освітніми потребами.

Сподіваємось, що завдяки спільним зусиллям органів влади, місцевого самоврядування, закладів освіти та міжнародних партнерів, всі учасники освітнього процесу будуть забезпечені безпечними та комфортними умовами для навчання та розвитку.
ТВОРИМО МАЙБУТНЄ ЗАРАДИ УСПІШНОЇ УКРАЇНИ!
