Після двох років пандемії COVID-19 та майже трьох років повномасштабної війни не доводиться сумніватися, що явище освітніх втрат в нашій освіті існує та лише поглиблюється. Для його подолання потрібні активні дії на всіх рівнях врядування – держави, громад та закладів освіти, участь дітей та батьків у цьому процесі. Частина українських дітей усі ці роки не мали належних умов для навчання – через безпекові виміри, зруйновані заклади освіти, відсутність електроенергії та доступу до інтернету, переривання навчання у зв’язку з повітряними тривогами. Діти, які перебувають за кордоном, мають освітні втрати через подвійне навантаження або фактично не навчаються в українських закладах освіти. Окремою проблемою є те, що частина учнів навчаються у школі країни перебування у класах на рік, а подекуди на два-три менших, ніж в Україні. Коли ці учні повертаються з-за кордону, їм складно освоювати освітню програму, рівень їх навчальних досягнень не відповідає класу, в якому вони мали б продовжувати здобувати освіту в Україні. Частина дітей на тимчасово окупованих територіях не мають доступу до української освіти. А є діти, які перебувають в складних життєвих обставинах.
Подолати освітні втрати учням допомагають педагогічні працівники на уроках шляхом повторення матеріалу. Громадські організації запровадили низку проєктів для подолання освітніх втрат.
Для подолання освітніх втрат освітній омбудсмен запропонувала виділити субвенцію для оплати варіативної складової з певних предметів, зокрема математики, природничо-наукових дисциплін, української мови. Також запропонувала надати можливість закладам освіти в окремих випадках залишати учнів на другий рік навчання за умови наявності початкового рівня навчальних досягнень, відсутності впродовж навчального семестру за рішенням педагогічної ради, без згоди батьків, але вислухавши їхню думку. Тобто ця пропозиція стосується невеликої кількості дітей. Пропозицію буде сформульовано письмово та надіслано до МОН.
Служба освітнього омбудсмена отримувала звернення батьків здобувачів освіти з проханням надати дитині можливість брати академічну відпустку у школі з певних причин або залишити дитину на другий рік навчання, але наразі у законодавстві є обмеження. Про них – нижче у дописі.
Зважаючи на такі звернення та враховуючи необхідність зменшити освітні втрати дітей, освітній омбудсмен Надія Лещик надавала пропозиції до Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, запропонувавши можливість надавати академічну відпустку для учнів за заявою батьків через:
здобуття середньої освіти у закладі освіти іноземної держави
вагітність та пологи
стан здоров’я
відсутність зв’язку в закладу освіти з дитиною протягом трьох місяців.
Але ця пропозиція була відхилена.
Тому, на думку освітнього омбудсмена, останнім зі всіх наявних та можливих варіантів подолання освітніх втрат є варіант залишити дитину в тому ж класі на другий рік навчання, щоб надати їй спроможність без поспіху і перевантаження здобути відповідні знання. Адже дитина, яка не досягла навіть початкового рівня знань або тривалий час, наприклад, впродовж семестру не відвідувала заняття, переходить до наступного класу з суттєвими освітніми втратами. Без їх надолуження з кожним наступним класом дитині все складніше, а інколи неможливо буде засвоювати навчальний матеріал.
За даними PISA-2022, в Україні 2,6 % учнів залишаються для повторного навчання в тому ж класі або на тому ж курсі. Середній показник для країн Організації економічного співробітництва та розвитку – 10,1% від загальної кількості дітей.
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ ПРО НЕПЕРЕВЕДЕННЯ УЧНІВ ДО НАСТУПНОГО КЛАСУ
Порядок переведення учнів закладу загальної середньої освіти на наступний рік навчання (далі – Порядок), що затверджений Наказом Міністерства освіти і науки України № 762 від 14.07.2015 року, наразі надає обмежені можливості непереведення учня у наступний клас – це може відбутися лише у разі виконання певних умов і за наявності згоди батьків. Чому так?
Відповідно до Порядку, для непереведення учнів 1-2 класів потрібна лише згода батьків.
Підставою для непереведення учнів 3-8 класів – є згода батьків та наявність за результатами річного оцінювання початкового рівня результатів навчання (1, 2, 3 бали) у вивченні лише одного з вказаних предметів: українська мова, математика, алгебра, геометрія. Сюди не включено як підстави – тривалий пропуск уроків, відсутність впродовж семестру, а також наявність початкового рівня результатів навчання з інших предметів. Але частина батьків взагалі не знають навіть про таку можливість для дитини залишитися на другий рік навчання у тому ж класі.
Тож по факту інколи закладам освіти доводиться переводити дитину з класу в клас, хоча вона не опанувала відповідну освітню програму. Тому для того, щоб можна було користуватися таким варіантом подолання освітніх втрат, на нашу думку, необхідні зміни до Порядку. Але мають бути розроблені запобіжники для уникнення зловживань.
ЗАЛИШЕННЯ НА ДРУГИЙ РІК – ЦЕ НЕ ПОКАРАННЯ ДИТИНИ ТА БАТЬКІВ, А ДОПОМОГА ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЇЇ ОСВІТИ
Водночас у свідомості суспільства ще з радянських часів сформувалася думка, що залишення дитини у тому ж класі – це для неї своєрідне покарання. Тому частина батьків проти того, щоб їх дитину залишали на ще один рік. Вони вважають, що це травмує її та забирає в неї час. Звертаю увагу на те, що в нинішніх умовах залишення на другий рік – це не покарання дитини та батьків, а допомога для покращення її освіти, полегшення здобуття освіти у наступних класах! За кордоном така практика вважається нормою.
А ЩО ЗА КОРДОНОМ?
Голова Світової координаційної виховно-освітньої ради Світового конгресу українців Любов Любчик прокоментувала нам, що в багатьох європейських країнах дитину залишають на повторний рік, якщо вона з якихось причин не виконала чи не може виконати навчальну програму. При цьому останнє слово за закладом освіти, навіть якщо батьки проти. Це робиться задля дитини та заради дитини.
Ми проаналізували досвід інших країн. За даними Міністерства освіти Італії, учень середньої школи може бути недопущений до наступного класу, якщо він відвідував школу менш як три чверті річного розкладу. Крім того, учні основної середньої школи можуть бути не переведені до наступного класу, якщо вони отримали незадовільну оцінку за поведінку. У Польщі Законом про систему освіти визначено, що стосовно учнів 1-3 класів у виняткових випадках, обґрунтованих рівнем розвитку та досягненнями учня у навчальному році або станом здоров’я учня, педагогічна рада може прийняти рішення про повторне його навчання за бажанням класного керівника після консультації з батьками учня або за бажанням батьків.
Докладно про питання надання дитині додаткового року навчання у тому ж класі для компенсації освітніх втрат – читайте на сайті освітнього омбудсмена https://bit.ly/4gqkwoJ .
А як ви вважаєте, це допоможе подолати освітні втрати? Залишайте свої думки в коментарях.
Джерело: Facebook